Nieuwe online dienst Netwerk VSP
Netwerk VSP, de bekende distributeur van folders, magazines, mailings en catalogi komt nu met een nieuwe dienst: Alle folders overzichtelijk bij elkaar op één site, zodat de klant je ook online kan vinden. Een interessante ontwikkeling en een reden voor een paar vraagjes aan Projectmanager Marketing Chantal Oonk.
Wat heeft Netwerk VSP doen besluiten om online te gaan met de folders?
“Het geeft een extra dimensie aan het aanbod en zorgt voor een groter bereik. Internet is tegenwoordig niet meer weg te denken. Sommige mensen zitten nu zelfs al vierentwintig uur per dag op internet. Deze mensen vinden het fijn om ook de folders online te bekijken.”
Zijn er gevolgen voor de gedrukte folders?
“Het is een uitbreiding op de gedrukte folders. De ‘mailbag’ is voor consumenten fijn om even lekker door te bladeren, maar de online folders zijn op ieder gewenst moment nog eens na te kijken. Mensen die geen folders ontvangen vanwege een ‘nee sticker’ op hun brievenbus, hebben nu ook de mogelijkheid om de folders te bekijken.”
Maar hebben die mensen die stickers dan niet omdat ze geen folders willen?
“Nee. Veel mensen denken aan het milieu en willen om die reden geen folders ontvangen. Daarnaast ontvangen ze in een folderpakket ook veel folders die niet op hen van toepassing zijn. Met de digitale folders is hier geen sprake van. De consument kan naar interesse een eigen pakket samenstellen, met daarin alleen de folders die zij interessant vinden. Als er nieuwe folders online staan worden zij hier per mail van op de hoogte gesteld.”
Hoe werkt het precies?
“Als de consument naar de site gaat ziet hij alle nieuwe folders. Na het invullen van een postcode krijg je de folders van alle winkels uit de regio. Je kan ook heel gericht zoeken. Op product, op categorie en op winkel. Stel, een consument zoekt een trap. Na het invullen van het trefwoord krijgt de consument alle resultaten met dat woord. Bijvoorbeeld een aanbieding van de Blokker. Hier staan ook de adressen vermeld van de Blokkers in de omgeving.”
Heeft het ook een meerwaarde voor bedrijven die geen webwinkel hebben?
“Ja. Het is vooral gericht op retailers zonder webwinkel en winkelstraten. Op de site kan je alle winkeladressen, telefoonnummers en openingstijden terugvinden. Bij de winkels die een eigen site hebben staat dit adres ook vermeld.”
Is de digitale folder standaard of wordt het aangeboden als extra optie?
“Het is een extra optie. Het is zelfs mogelijk voor retailers die hun folders door een ander bedrijf laten bezorgen om hun folder op folders.nl te laten zetten. Hiervoor hebben we de PDF van de folder nodig. Deze zetten we online en ziet eruit als de fysieke folder. Je kan het op de zelfde manier doorbladeren.”